بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
افزایش تولید
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: نسبت به سال گذشته برنامه افزایش تولید داریم. ما حتما تولید را تا مرز ۳ میلیون تن افزایش می‌دهیم.
کد خبر : ۲۸۰۳۷۸
نویسنده :
مینا علیزاده


به گزارش بورس نیوز، مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در نشست خبری بین اصحاب رسانه در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، اظهار کرد: ما در سال جاری برنامه افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات را انجام خواهیم داد. سهامدار اصلی شرکت ذوب آهن اصفهان، سازمان تامین اجتماعی ۵۴ درصد و ۴۶ درصد سهامداران حقیقی بازار سرمایه هستند. ما افزایش سرمایه را انجام خواهیم داد و بنا داریم بخشی از نقدینگی شرکت را برای سرمایه در گردش، از این محل تعیین کنیم.

وی افزود: اقدام دیگر، عمده مصرف ما از نظر یوتیلیتی مصرف سوخت است. به همین دلیل با تفکیک ایستگاه گاز آمونیاک سنجی اصلاح ساختار مالی را انجام خواهیم داد تا از تعرفه کوره بلند‌ها در یوتیلیتی گاز برخوردار شویم. از آن سو نصب ایستگاه و کنتور اختصاصی در جهت اصلاح ساختار مالی می‌تواند هزینه‌های یوتیلیتی را به شدت کاهش دهد.

کوهی ادامه داد: ما علاقه‌مند هستیم که مواد اولیه مورد نیاز شرکت ذوب آهن اصفهان را از داخل کشور تهیه کنیم. با هماهنگی موجود بین وزارت صمت، ایمیدرو و معاونت معدنی امیدوار هستیم در ارتباط با سهمیه ما اتفاقات بهتری در سال جاری رقم بخورد.

مدیرعامل "ذوب" در این باره بیان کرد: ما یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن کنسانتره زغال نیازمندیم. تمام تولیدات ۱۵۳ معدن زغالی در کشور حداکثر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. ۶۰۰ هزار تن میدکو در تهران و ۲۰۰ هزار تن همکاران دیگر در استان‌های دیگر به این مواد نیاز دارند. نیاز مورد مصرف کنسانتره زغال ۲۶۵۰ هزار تن است. ما یک میلیون تن کمبود کنسانتره زغال برای تولید به روش کوره بلند داریم. از همکاران معدنی تقاضا می‌کنیم به هر میزان که می‌توانند تولید خود را افزایش دهند. ذوب آهن اصفهان اعلام می‌کند که به شدت از تولید داخل حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: ما فاز یک معدن ققنوس را به بهره برداری رساندیم. سال گذشته علیرغم مشکلات متعدد آن توانستیم به اندازه یک میلیون تن برداشت کنیم. در سال جاری نیز با همکاری وزارت صمت، ایمیدرو و اداره صمت استان خراسان رضوی دنبال این هستیم که برداشت از این معدن را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسانیم. ما امیدوار هستیم که بخش عمده‌ای از نیاز به سنگ پلاسری اعم از درشت دانه و ریزدانه را برداشت کنیم. 

کوهی همچنین، توضیح داد: دنبال این هستیم که مواد کربن دار و ظرفیت تولید زغال را در محدوده سوادکوه و البرز شرقی افزایش دهیم. آنچه که ما می‌توانیم به صنعت زغال کمک کنیم این است که برای حمایت از تولید داخل و رسیدن به خودکفایی باید همکاران افزایش کیفیت و افزایش تولید مدنظر قرار دهند. ذوب آهن اصفهان به جهت حمایت از تولید ایرانی و کارگر ایرانی حمایت کامل خود را اعلام می‌کند.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: نسبت به سال گذشته برنامه افزایش تولید داریم. ما حتما تولید را تا مرز ۳ میلیون تن افزایش می‌دهیم. عمده کاری که ما در سال جاری انجام می‌دهیم، تولید محصولات آلیاژی و ارزش افزا خواهد بود. محصول آلیاژی ارزش افزای ما تولید ریل برای متروی کلانشهر‌ها، تیرآهن‌های صنعتی خواهد بود. ما در سال گذشته تا سایز ۳۰ را به صورت آزمایشی تولید کردیم. با وزارت راه و شهرسازی جلسات کارشناسی برگزار می‌کنیم تا بتوانیم تیرآهن‌ها را وارد حوزه ساختمان کنیم.

وی افزود: تیرآهن‌های سنتی حداکثر تا ۷ ریشتر در مقابل زلزله مقاوم است. اما در تیرآهن‌های صنعتی بین ۸ تا ۱۲ ریشتر نسبت به نوع سایز مورد نیاز ایمن است. 

کوهی گفت: ناحیه کربن البرز شرقی و سوادکوه به عنوان هاب صنعتی در حوزه ذوب آهن بوده و بنا داریم به هر میزان که بتوانیم از تولید زغال داخل استفاده کنیم. همچنین، سنگان را نیز به عنوان هاب مواد معدنی خود به دلیل عیار و ظرفیت مناسب آن قرار خواهیم داد. مشکلاتی در زمینه حمل و نقل داشتیم. یکی از شرکت‌های تابعه مپنا در حوزه حمل فعالیت دارد که با انعقاد قرارداددر حمل اسفند و فروردین ماه عملکرد خوبی داشتند. 

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: برای اولین بار در دو سال گذشته در شرکت ذوب آهن اصفهان موفق شدیم از اول تا ۱۳ فروردین بیشترین مواد اولیه ورودی به شرکت را داشته باشیم. در سال گذشته بیش از یک میلیون تن محصول در بازار‌های صادراتی عرضه کردیم. صادرات به بیش از ۲۰ کشور دنیا انجام می‌شود. ما در شرایط تحریم به این کشور‌ها صادرات انجام می‌دهیم. در بخش گسترش صادرات هر جایی که دولت بتواند زمینه فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و صادراتی را فراهم کند ذوب آهن اصفهان به آن سمت پیش می‌رود. با کشور‌های همسایه مانند افغانستان و عراق و... همکاری‌های خوبی داریم. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ذوب آهن اصفهان دهمین صادرکننده کشور، اولین صادرکننده سهامدارا اصلی خود یعنی شستا است. ۱۹ درصد از کل محصولات صادراتی فولادی کشور در سبد ذوب اهن اصفهان وجود دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌های خود در اصلاح ساختار کلی به سمت و سویی برویم که کاهش ضایعات از مبدا تا مقصد، کنترل رطوبت زغال در مبدا، کاهش خرسک‌ها در تولید و. را داشته باشیم. 

کوهی بیان کرد: پروژه دیگر "ذوب" پروژه خط انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان است. ذوب آهن اصفهان ۲۱ درصد در این پروژه سهامدار است. پیمانکار پروژه گفته خط انتقال آب در خرداد سال آینده به بهره برداری می‌رسد. 

مدیرعامل "ذوب" گفت: در سال جاری اصلاح ساختار تولید و نورم مصارف را خواهیم داشت. سعی بر این است که با تکمیل پروژه‌ها در سال آینده اقدامات توسعه‌ای و اصلاح ساختار را انجام دهیم. ذوب آهن اصفهان از سال ۱۴۰۵ به بعد خود را برای اورهال‌های اساسی و اجرای پروژه‌هایی که به تولید و کاهش قیمت تمام شده و کاهش ضایعات می‌انجامد، آماده می‌کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر